Saturday, January 4, 2014

Bodyguard From Taiping -Bab 7



Bab 7





Mikha budak baik, aku yang tidak begitu suka kepada budak-budak selama ini pun boleh suka kepada dia. Petang itu kami sama menghantar Mikha kepada ibunya. Aku lihat Akim macam berat hendak bagi Mikha kepada ibunya, malah Mikha sendiri berat hati untuk berpisah dari kami. Bertalu-talu dia cium pipi aku sampai bibir aku pun dia kucup jugak. Aku tenguk Akim telah air liur bila Mikha cium bibir aku, mukanya merah tiba-tiba. Takkan dia malu kot melihat aku selamba sahaja dikucup begitu. Anak abang long pun memang suka begini, Shamira anak saudara ku pasti akan mengucup aku sekiranya dia ingin pulang. Tetapi tidaklah sampai macam Mikha yang beriya-iya sampaikan Akim jeling dan angkat kening kepada ku. Aku tarik nafas panjang sebaik sahaja Mikha masuk ke dalam rumah.



            “Terima kasih.” Tiba-tiba Akim bersuara dalam perjalanan kami balik ke rumah.
            “Kenapa pulak?”
            “Tolong jaga Mikha dan terima Mikha.”
            “Hal kecik je tu, cuma saya tak suka dia panggil saya mama. Rasa macam tua sangat.” Aku menjawab jujur.
            “Maaf sebab susahkan Aulia.”
            “Rock ok… Rock, panggil saya Rock.” Aku tidak suka sesiapapun panggil aku Aulia.
            “Maaf sebab saya dan Mikha susahkan Rock.” Dia menjawab tenang dengan suara yang mendatar. Entah kenapa tiba-tiba aku rasa bersalah pula, bukankah Mikha anaknya kenapa aku boleh terang-terang kata tidak senang pada anak dia. Mestilah dia kecil hati. Aku diam sahaja dan dia meneruskan pemanduan dengan tenang. Aku ingin sekali bertanya kenapa dia berpisah, tapi aku tahu itu bukan urusan aku. Maklumlah aku ni hanya bodyguard from Taiping.



 Akim langsung tidak bercakap hinggalah kami sampai di rumah. Aku pula malas hendak memancing perbualannya lalu terus masuk tidur. Penat bercampur tidak cukup tidur membuatkan aku terus lena sampai langsung tidak sedarkan diri.



Aku pandu kereta dengan kelajuan sederhana, lagipun jalan agak sibuk. Menghantar Akim ke tempat kerja bukan susah pun, yang susahnya hendak menunggu dia habis kerja. Aku tidak tahu hendak buat apa, tambahan lagi Akim tidak mengarahkan aku melakukan kerja-kerja lain selain jadi bodyguard dia. Dari semalam Akim tidak banyak cakap sampaikan terfikir juga aku, takkan dia sentap sangat bila aku kata tidak suka Mikha panggil aku mama. Betullah sebab umur aku baru sahaja sembilan belas tahun, hujung tahun nanti baru masuk dua puluh tahun. Mikha sudah empat tahun, jadi takkanlah aku jadi mama Mikha masa aku masih di tingkatan 3. Macam mana kalau orang dengar Mikha panggil aku mama.


            “Awak duduk dalam office saya dulu, nanti saya minta orang sediakan tempat awak.” Akim mengarahkan aku sebaik sahaja kami memasuki bangunan pejabat dia. Tahupun bercakap, aku ingat dia sudah bisu.
            “Baik bos.” Dia jeling aku, aku juga jeling dia tetapi dia tidak nampak kerana terselindung di sebalik topi besbol ku. Kami masuk ke lif dan dalam lif ada ramai orang. Terdapat seorang lelaki yang dengan sengaja menghimpit aku sehingga aku terpaksa menjauhkan diri ke belakang. Akim tarik lengan ku lalu merapatkan dirinya kepada ku sehingga lengan kami bersentuhan. Aku tidak sempat hendak vibrate kerana rasa marah kepada lelaki yang sengaja mengambil kesempatan tadi.



Masuk ke office masing-masing memberikan ucap selamat kepada Akim, aku pula yang tersengih-sengih bagaikan model memperagakan pakaian.
            Hai Rock Assalamualaikum.” Dalam kalangan semua staf memberi salam kepada Akim, tetapi Airiel memberi salam kepada ku. Wah! kembang lubang hidung ku di sapa sebegitu. Aku membalasnya sambil memberikan isyarat peace. Dia kenyit mata kepada ku, wah! baru aku perasan dia ada lesung pipit yang sangat ‘manis’. Sebaik sahaja meletakkan briefcase Akim, aku terus keluar mencari Airiel. Rupanya Airiel memang sedang setia menunggu ku dengan kopinya yang tidak sedap tu. Mahu tidak mahu aku minum juga kerana menghormatinya.




Aku tolong Airiel buat kerja, tolong tampal setem pada surat, tolong dia membuat salinan foto dan tolong dia menyusun fail-fail yang banyak di rak fail. Aku tahu banyak mata yang memandang keceriaan aku menolong Airiel. Sampai pukul 10 pagi Airiel ajak aku minum di luar. Aku ikut Airiel tetapi  dia tumpang kereta Akim yang aku pandu. Sebaik sahaja aku pakirkan kereta di sebuah warung, aku sedar banyak mata yang memandang ke arah kami. Maklumlah aku bawa kereta mewah.
            “Kau duduk mana Rock?”
            “Duduk dengan datolah.”
            “Kau satu rumah dengan dia? Eh itu kira sudah bersekedudukan tu. Kalau kena tangkap khalwat malu woo.” Aku tersentak, kenapa aku tidak terfikir tentang hal ini.
            “Aku pun memang nak cari rumah lain ni, kau ada tahu rumah kosong ke yang murah-murah sikit ikut kemampuan aku.” Airiel terdiam sebentar sebelum menghela nafas panjang.
            “Rumah memang ada Rock, tapi kalau dekat-dekat sini mahal. Itu pun apartmen. Kat sebelah rumah aku tu pun kosong juga, dah lama kosong cuma aku dengar tempat tu macam keras sikit.” Bila dengar keras macamlah aku takut, aku tak kisahpun pasal keras ke lembut, janji aku dapat tidur dan berlindung dari hujan dan panas. Airiel terus membawa aku berjumpa tuan rumah tersebut dan aku bersetuju dengan sewa yang ditawarkannya.



Wah! Baru aku sedar Akim belum makan apa-apa dari pagi tadi. Aku bungkuskan dia donut, air nanti aku yang bancuhkan. Sebaik sahaja pulang ke pejabat, Akim telah pun masuk ke bilik mesyuarat. Aku tunggu hampir dua jam, akhirnya dia keluar setelah jam menunjukkan pukul satu tengahari. Dia nampak letih dan agak stress. Aku malas hendak ganggu lalu segera keluar dari bilik dia dan tolong Airiel buat kerja. Airiel memang baik, aku senang dengannya. Setelah jam menunjukkan pukul 3 petang aku segera ke pantry dengan Airiel untuk minum-minum setelah keletihan membantu dia menyusun dokumen telah yang telah selesai dibuat salinan foto.



Tiba-tiba aku terpempan bila melihat Akim sedang minum bersendirian di pantry.
            “Eh dato, maaf saya tak perasan dato ada di sini.” Airiel terus menyapa Akim. Akim jeling ke arah ku.
            “Selamat petang dato, erkk maaf saya pun tak perasan dato ada di sini. Kalau saya tahu dato nak minum saya boleh tolong buatkan.” Tiba-tiba Nelly nampak teruja sangat ketika bercakap dengan Akim. Akim anggukkan kepala.
            “Tak mengapalah, saya kejap je ni. Kamu jangan susah-susah.” Dia segera berlalu keluar. Sebaik sahaja Akim keluar aku tengok Nelly bertambah-tambah gediknya, dia benar-benar angau kepada Akim.
            “Oh my gosh… dato datang masuk pantry, dato cakap dengan aku. Hensemnya dia…oh.” Nelly memejamkan matanya benar-benar membayangkan wajah Akim.
            “Eh selama ni dia tak pernah masuk pantry ke?” Aku tanya Airiel dan Airiel hanya mengelengkan kepala. Aku tarik nafas panjang.
           


Aku ambil cawan Akim minum yang ditinggalkan tadi, rupanya dia hanya minum air kosong sahaja. Aku hela nafas panjang lalu membancuhkan satu mug air mocha dan membawakan donut ke biliknya. Akim panggungkan kepala lalu aku terus datang dekat dia. Aku nampak tangannya macam menggigil menulis sesuatu di atas kertas. Bukan macam menggigil tetapi memang Akim menggigil.
            “Kim!” dia pandang muka aku.
            “Awak ni kenapa?” Dia gelengkan kepala dan aku nampak dahinya berkerut. Lain macam pula muka mamat ni.
            Hang ok dak ni.” Aku mula keluar sawan kalut ku. Dia anggukkan kepala, namun tiba-tiba sahaja dia terus menuju ke bilik air. Aku ikut dia walaupun nampak macam tidak logik. Dia tidak mengunci pintu lalu aku tolak perlahan-lahan dan aku tengok dia sedang terbongkok-bongkok muntah angin dan air. Kasihan pula aku lantas aku urut belakang badannya. Muka Akim jadi merah ketika muntah, selepas habis muntah aku tolong pula mengelapkan mulutnya dengan sapu tangan. Huh! aku berkira-kira hendak buangkah sapu tangan aku ini. Kembang tekak aku bila teringatkan ia bekas muntah Akim. Tetapi macam biasa, perbuatan aku selalu tidak seiring dengan fikiran, sapu tangan kembali aku masukkan ke dalam poket seluar.



            “Terima kasih.” Dia bercakap dengan suara yang perlahan dan kedengaran agak menggigil. Aku angguk kepala, dia minum perlahan-lahan air yang aku bancuh dan tidak lama kemudian dia muntah lagi. Aku sudah hilang idea hendak menolongnya. Habis semua yang dia minum keluar semula tanpa sempat dia ke singki, baru melalui pintu bilik air di situ juga dia melambakkan muntahnya.
            “Kita baliklah.” Aku bagi cadangan dan dia angguk kepala. Aku tanya juga jika dia hendak pergi ke klinik tetapi dia menolak dan hanya ingin berehat di rumah.



Akim hanya memejamkan mata sepanjang kami pulang ke rumah. Aku tahu dia mesti pening kerana tadi dia muntah-muntah. Aku bawakan begnya dan dia terus menuju ke bilik tidurnya. Aku tidak ikut Akim sampai ke bilik tidur, sebaliknya aku segera membersihkan diri lalu solat. Selepas solat aku tertidur sehinggalah tersedar waktu telah hampir masuk waktu maghrib. Usai solat maghrib aku lihat Akim masih belum keluar dari biliknya. Aku terus ke dapur dan masak apa yang patut. Aku masak sebab aku memang sedang kelaparan. Ketika hendak makan , aku tidak sampai hati kerana teringatkan Akim.  Aku segera ke biliknya, pintu ku ketuk perlahan dan nampaknya dia tidak menguncikan pintu. Aku tolak daun pintu dan tiba-tiba aku kaget melihat Akim sedang kiam di atas sejadah dalam keadaan berbaring. Matanya terpejam rapat dan dadanya turun naik menarik nafas.



            “Kim… Akim kenapa ni?” Aku tepuk-tepuk bahu dia namun dia masih memejamkan mata. Kemudian aku nampak dia celik dan memandang ke atas lalu kembali terkumat-kamit. Rupa-rupanya Akim solat sambil berbaring. Aku tunggu dia selesai, dia telengkan kepala merenung ku dengan mata redupnya. Bibirnya kering sangat dan nafasnya turun naik seolah-olah menanggung kesakitan sangat. Aku tergamam melihat keadaannya yang selemah ini. Aku sangka dia hanya muntah-muntah biasa sahaja. Akim seolah-olah ingin bercakap dengan ku namun suaranya jauh sehingga aku tidak dapat mendengarnya. Ini serius ni, aku bagaikan terdengar-dengar lagu wonderpet. Aku segera merapatkan telinga ke bibir Akim, dia minta aku lapkan tubuhnya dengan tuala suam. Aku bergegas ke dapur lalu menyediakan keperluan yang diingininya. Aku duduk bersila lalu aku tanggal kan baju yang dipakainya. Aku lap seluruh tubuh Akim dengan tuala suam. Setelah mengelap bahagian hadapan dia mengereng meminta aku mengelap bahagian belakang tubuhnya juga. Tidak lama kemudian Akim sendawa berkali-kali. Sebenarnya aku tahu juga petua begini, abah selalu suruh aku buat begini kalau dia rasa perut memulas kerana serangan ‘angin’. Abah mengajar aku satu petua dengan membacakan selawat syifa dan surah al-ikhlas sebanyak 11 kali ketika melakukan perkara itu.



Tubuh Akim terasa keras dan pejal tidak macam tubuh abah. Bila sesekali tangan aku terkena dada atau perutnya aku rasa lain macam, bagaikan kena renjatan elektrik sehingga aku rasa aliran darah ku tidak normal. Sebaik sahaja sendawa beberapa kali Akim mula boleh duduk, aku suruh dia pakai baju semula. Aku bawa makanan ke bilik Akim lalu aku minta dia makan sedikit. Dia macam tidak berdaya, lalu aku tolong suapkan dengan tangan ku sendiri. Bodoh betullah, mesti dia geli makan dengan tangan aku, kan lebih baik kalau pakai sudu. Namun aku nampak dia tetap mengangakan mulut bila aku menyuapnya dengan tangan. Dia makan sambil memejamkan mata, entah kenapa aku rasa macam ternampak dia senyum. Ah! mungkin khayalan ku sahaja, takkan orang sakit hendak senyum. Satu… dua… tiga… akhirnya habis sepinggan dia makan bersuap, ini betul-betul sakitkah atau mengada-ngada. Aku keliru, tapi berbaik sangka itukan lebih bagus.



16 comments:

  1. Ala kesian abam hj mesti pasal takk makan.

    ReplyDelete
  2. waaaaaa...akim makan bersuap...hehehhe...manjanyer dia

    ReplyDelete
  3. lain x jgn xmkn abg hj..kan dh gastrik...
    xpe..bodygad ada...bestttt

    ReplyDelete
  4. best.. mesti akim seronok rock jgkan dia.. klau mcm ni, hari2 sakit pon berbaloi

    ReplyDelete
  5. kesempatan dlm kesempitan btol la abam hj ni..huhuhuhu

    ReplyDelete
  6. Huhuhu.....sakit + skit mengada2 dr akim

    ReplyDelete
  7. ahahahaha seronoknya kalau kena suap hari hari!

    ReplyDelete
  8. Sweetnya tgk rock layan abam haji.

    ReplyDelete
  9. Sweetnya tgk rock layan abam haji.

    ReplyDelete
  10. dapat gak bacer..hehe..suwittnyaaaa

    ReplyDelete