Saturday, February 8, 2014

Bodyguard From Taiping- Bab 9



Bab 9




            Posto posto!” Airiel datang membawakan bungkusan untuk ku. Wah bagusnya baru masuk tiga hari bekerja aku sudah menerima bungkusan hadiah siap dengan coklat sekali. Aku tersenyum namun penuh dengan tandatanya. Makhluk mana pula yang bagi aku hadiah tengahari celik ni?.
            Sapa bagi ni?” Airiel angkat bahu tanda tidak tahu, namun dia nampak teruja hendak tahu isi bungkusan tersebut. Aku buka dengan sedikit menggigil, lagipun nama yang tertulis diluar nama penuh ku, musykil aku bila ada yang tahu nama penuh ku. Entah-entah Akim sudah bocor rahsia aku kat kampung dan ini bungkusan dari kampung, silap-silap kad jemputan yang minta aku edarkan. Aku rasa macam hendak hantuk kepala ke dinding bila menyangka yang bukan-bukan.



            “Wow I-phone 5S!” terbeliak mata Airiel dan mata aku juga. Kami membelek-belek kartu tanpa nama pengirim itu. Aku mula rasa tidak sedap hati bila menerima hadiah mahal begini.
            Hang ka yang bagi Riel?” Aku serkap jarang.
            “Kau ni agak-agaklah, jenuh aku nak kumpul duit beli handphone macam ni.”
            “Habis tu sapa bagi?” Airiel angkat bahu tanda tidak tahu. Aku mula hilang mood dan dilanda persoalan.
            Onlah dulu.” Airiel mengemukakan cadangan, tapi aku menolak. Aku kena tahu siapa pengirimnya baru aku berani hendak menggunakan barang yang dia bagi.





Entah kenapa sekarang ni aku tengok Airiel mula sibuk semacam. Ada sahaja barang yang di kena hantar sehingga dia jarang masuk ke office. Bosan juga aku kalau dia tiada, lantas aku mengemas-ngemas pantry dan apa yang patut. Selepas menghantar bungkusan untuk aku tadi dan berbual ala-kadar dia terus keluar dan tidak masuk-masuk lagi. Aku tanya Nelly kenapa Airiel sibuk sangat, Nelly kata dato arahkan Airiel buat kerja despact dan peon sekaligus menggantikan staf yang ditukarkan kebahagian stor serta merta. Kasihan pula aku tengok Airiel yang nampak kelam kabut dan agak letih.  Macam kejam pula dato Lukman ni, heyss! bila sebut nama dato Lukhman aku rasa meremang sebab teringatkan suami ku. Aku gelengkan kepala tanda protes, handphone itu aku tinggalkan dalam kereta sementara aku tolong buatkan kerja-kerja Airiel di pejabat.



Baru aku perasan, ramai yang sedar keberadaan aku di pejabat itu selain Airiel dan Nelly. Ramai juga menegur aku dan meminta aku tolong itu dan ini. Aku tidak kisah, walaupun aku tahu itu bukan bidang kerja ku, waktu rehat aku gantikan receptionist, waktu tidak rehat aku gantikan tempat Airiel, namun aku sudah tidak lagi bosan dan makan gaji buta.  Akim pun macam sibuk sahaja, aku malas hendak mengganggu dia.
            “Hai tak nak balik lagi ke?” Tiba-tiba sahaja ada seorang pemuda menegur ku. Aku segera menoleh dan tengok muka dia, aku angkat kening. Wow! boleh tahan kacak jugak dia tetapi tidak sekacak Akim dan tidak semanis Airiel.
            “Oh, saya tunggu bos balik. Saya ni bodyguard dia.” Aku menjawab jujur. Bila aku sebut bodyguard ketara wajah lelaki itu berubah dan dia tersenyum sinis.
            Bodyguard dato? Bodyguard ke apa? Dengarnya duduk sekali dengan dato… untunglah awak ye. Psstt kalau saya ada peluang, boleh saya try main dengan awak jugak ye?” Lelaki itu berbisik kepada ku.
            “Oh nak main, boleh je datang lah rumah.” Aku menjawab lurus dan lelaki itu nampak teruja bila aku pelawa datang ke rumah. Tapi permainan apa yang ada di rumah ku, takkan hendak main batu seremban? Tetapi kalau main congkak pun best juga, atau main Dam Haji lagi best sebab aku memang pakar Dam Haji. Kalau lawan dengan abang ngah dia jarang sekali menang, dan kalau menang pun semata-mata atas ihsan aku mengalahkan diri. Tiba-tiba aku sentap sendiri kenapalah dam haji bukan dam yang lain. Sebab perkataan haji ini buat aku rasa alergik.



Lewat petang baru Akim keluar dari biliknya. Aku bawakan briefcasenya dan ketika aku dan Akim lalu ke hendak keluar, memang pejabat telah sunyi sepi. Hanya ada aku dengan dia. Agak kekok pula rasanya bila dia sengaja berjalan beriringan dengan ku. Masuk ke dalam lif terdapat beberapa pekerja asing yang mencuci yang bertugas sebagai pengawal di waktu malam. Akim tarik aku rapat kepadanya, aku hanya ikut kerana aku sedar pekerja-pekerja itu melihat aku dengan pandangan yang aneh. Aku tidak sedar, Akim menggenggam tangan ku malah jari kami berselisih saling menggenggam. Aku tidak pasti dia sedar ataupun tidak, namun aku tarik tangan ku perlahan-lahan tapi dia menggenggam dengan kemas dan dada ku naik lemas. Aku lemas di daratan dan aku inginkan pelampung untuk merenangi lautan yang bergelora ini. Abah tolong Rock bah! Rock kelemasan!. Sebaik sahaja kami keluar dari lif dia masih memegang tangan ku sedangkan aku sudah kecut perut rasa hendak buang air kecil.


            “Kim… Kim lepaih buleh tak? Cheq ngasa nak kencing sat.” Nah aku betul-betul panik dengan loghat aku yang cukup kental ini. Dia angkat kening, dan matanya betul-betul buat aku rasa senak.
            “Jamban mana jamban! Aku kelam kabut mencari tandas di kawasan pakir tersebut. Akim tunjukkan aku tempat tandas, waktu-waktu begini kawasan pakir agak lengang dan hanya terdapat pekerja-pekerja asing yang menjaga kawasan di bawah ini. Aku rasa cuak bila yang menjaga depan tandas juga beberapa pekerja asing dan mereka adalah lelaki. Aku masuk juga kerana aku memang hendak terkucil.



Sebaik sahaja selesai menunaikan hajat, aku segera keluar namun tiba tiba aku di tarik semula ke dalam secara paksa. Dua orang pekerja asing telah sedia menunggu sedangkan seorang lagi yang menarik aku ke dalam. Aku mula menghidu sesuatu yang tidak baik akan berlaku. Aku segera berlari keluar untuk melepaskan diri, namun tiba-tiba aku dipeluk dari belakang. Aku meronta dan mula membuka jurus taekwondo ku. Aku berjaya melepaskan tendangan demi tendangan kepada mereka, namun tiba-tiba sahaja salah seorang daripada mereka berjaya menarik kaki ku lantas kaki ku di tarik sehingga aku jatuh terlentang. Ya Allah! sakitnya kepala aku terhentak di atas lantai. Berpinar pandangan ku sampaikan aku rasa otak ku bagaikan mengalami gegaran. Aku pusingkan tubuh lalu membuat tendangan dengan menggunakan kedua-dua belah kaki sehingga menyebabkan lelaki itu terbentur ke dinding. Baru aku hendak bangun aku ditangkap lagi. Ini memang sudah lebih, aku hilang pertimbangan, judo entah ke mana, taekwondo entah kemana aku gunakan silat gigi yang warisi sejak pertama kali tumbuh gigi susu lagi. Aku gigit sekuat-kuat hati lengan lelaki itu sehingga dia menjerit sekuat-kuatnya. Aku rasa gigiku bagaikan terbenanm dalam lengan hitam legamnya. Aku tidak peduli, janji aku di lepaskan. Namun tiba-tiba sahaja sebelah lagi tangannya cuba menampar ku tetapi aku mengelak dengan bertahan menggunakan kepala. Bertalu-talu dia memukul kepala ku dengan sebelah tangannya sementara sebelah lagi lengannya di gigi aku. Kawan-kawannya cuba menolong dengan menarik aku jauh dari lelaki itu.



Tiba-tiba lelaki-lelaki itu masing-masing terbentur ke dinding dan ada yang jatuh terlentang. Aku segera melepaskan gigitan dan aku tengok… phergh!! Akim menghambur bagaikan panglima perang Mortal Combat, rebah rempah pekerja-pekerja itu lari sambil meminta ampun. Satu persatu kena tendangan sampai ada yang jatuh tersungkur dengan mulut berlumuran darah. Aku rasa pasti ada yang tertelan gigi sendiri. Akim segera tarik tangan aku lantas memeluk aku dengan erat. Aku tegun bagaikan arca batu, entah betul ataupun khayalan aku rasa dia mengucup kepala ku. Aku telan air liur, nampaknya posisi sudah bertukar dia pula yang jadi bodyguard aku, tetapi berapakah gaji yang aku harus bayar?.



            “Lepaskan saya.” Aku tolak tubuhnya. Dia segera melepaskan aku. Uwekkkk aku hampir termuntah bila teringat lengan yang ku gigit, entah-entah beberapa hari lelaki itu tidak mandi.
            “Kita balik.” Akim tarik tangan aku. Aku angguk kepala, tapi kali ini dia pula yang jadi driver atas kerelaannya sendiri.
            “Singgah di rumah saya dulu, nanti lepas solat kita makan sama, baru awak balik ke rumah.” Akim memberikan arahan.
            “Telekung saya ada kat rumah.”Aku menjawab jujur.
            “Habis, waktu kerja awak tak solat?”
            “Solat je, saya gunakan telekung surau.” Hairan aku, walaupun dia amat menjaga solat tetapi dengan aku siap peluk dan pegang tangan lagi. Pelik sungguh dia ini. Kami menghala ke rumah aku dan dia ikut pula aku masuk ke rumah walaupun puas aku mengelak.



            “Pinjam tuala, saya nak mandi.” Haih macam-macam pula mamat ni. Aku bagi dia pinjam tuala aku yang baru sahaja aku pakai kerana sehelai lagi aku sedang rendam dalam besen untuk di cuci. Dia kata dia tidak kisah berkongsi asalkan dia boleh mandi dan ingin solat sekali dengan ku. Termenung aku dengan undang-undang dia ni, solat dijaga tetapi masuk dan tumpang mandi di rumah bukan mahram. Ironi pula dengan sikapnya yang nampak macam warak, disebaliknya dengan aku dia main langgar sahaja perkara-perkara mengenai batas hubungan lelaki dan perempuan.



.Kelentang kelentung aku di dapur menyediakan masakan ringkas untuk dia dan aku sebagai alas perut.
            “Aulia, pinjam t’shirt.” Tiba-tiba ada suara menyapa aku dari belakang. Grrrr… tiba-tiba aku rasa hendak gigit sudip yang sedang panas itu, dia buat aku rasa hendak menerpa bilik air sekali lagi. Adakah patut dia hanya bertuala yang sengaja diikat di bawah pusat sehingga mempamerkan unsur-unsur yang langsung tidak wajar ku lihat dengan mata suci ku ini. Aku telan air liur berkali-kali dan entah kenapa aku rasa muka ku berbahang dan aku juga nampak dia macam tersenyum melihat aku yang mengepit lutut hendak terbuang air kecil. Rock bertahanlah, tabahlah hati mu menghadapi onak dan duri ini.


Tergopoh gapah aku angkat karipap segera yang sedang ku goreng. Lantas aku masuk ke bilik mencari t’shirt dengan tergesa-gesa.
            “Ada ke?” Aku yang sedang terbongkok-bongkok menggelidah beg yang belum sempat berkemas segera terbangun mendadak. Aku rasa hendak tumbuk perut dan dada dia yang nampak kekar dan berbayang petak-petak itu. Aku gigit tali beg tanpa diiringi rasa waras. Memang aku rasa tahap kewarasan semakin menghilang bila melihat dia tersenyum sambil sengaja pula mengangkat-angkat keningnya gaya ‘penari tiang’. Haila aku rasa macam hendak sudipkan sahaja kening dia biar dia tiada kening. Tiba-tiba aku terbayang kalaulah dia tiada kening pasti sudah rupa makhluk asing.

            “Kenapa ni, dia hampir lalu menyelak sebelah rambut ku yang menutupi  telinga. Grrrr… aku rasa nak hantuk kepala ke dinding sekarang juga kalau dia tidak segera keluar, biarlah aku mati syahid mempertahan maruah ku yang suci. Dia tersenyum dan tenung mata aku dalam-dalam sehingga aku nampak bayangan aku ada dalam matanya. Akim semakin mendekat dan mendekat, wajah aku semakin membesar dalam matanya yang jernih dan berwarna coklat gelap. Ya Allah, makhluk apakah yang kau kirimkan dihadapan ku ini, aku rasa sebahagian tubuhku semakin mengebas dan jantungku seakan ingin meletup menahan rasa. Akim sentuh bibir ku dengan jarinya…
            “Auuuchommmmmm!!!” Aku terbersin dengan kuat sehingga menyemburkan perkara yang tidak wajar tersembur di hadapannya. Tiba-tiba…
            “Assalamualaikum.” Ada suara memberi salam di luar. Aku segera menerpa lalu  membuka pintu. Terpampang Airiel dengan nasi bungkusnya dan aku nampak matanya sedang terbeliak bagaikan ternampak hantu jembalang. Aku segera menoleh, dan aku rasa hendak hantuk sahaja kepala mamat ni  ke dinding, adakah patut dia ikut aku ke pintu dengan keadaan yang seksi begitu.
            Mm..maaf ddato… maf ..maf kan saya.” Punyalah Airiel gagap sampai maaf pun jadi maf sahaja. Setelah menyerahkan nasi bungkus dia segera beredar, nasi bungkus ada dua dan aku pasti nasi itu untuk aku dengan dia.



Ketika Akim mengimamkan solat, aku tahu ilmu agama Akim bukan calang-calang kerana bacaannya dalam solat cukup baik tajwid dan mahrajnya. Sampaikan aku rasa setiap bacaannya benar-benar masuk ke hati. Usai solat dia memanjatkan doa dengan penuh khusyuk…

 
"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan
dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya,
dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa.
Ya Allah....
Jadikanlah pasangan kami...
Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu...
Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu...
Tunjukilah kami jalan keluar ....
Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....
Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ...
Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia...
Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh...
Lembutkanlah hati-hati mereka ...
Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka...
Ya Allah ,
Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu...
Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh...
Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka...
Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ...
Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ...
Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ...
Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ...
Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."


Akim memejamkan mata saat melafazkan bait-bait doanya dan aku pula meng’amin’kan dan doa itu biarpun ia kedengaran agak aneh dan janggal. Bermula dengan bacaan doa dalam bahasa Arab dan bila dia melafazkannya dalam bahasa Melayu baru aku sedar doa itu mungkin sekali hanya untuk dirinya dan isterinya. Tetapi aku ‘amin’kan juga sebab aku memang hendak dia bahagia.



            “Nanti ajak Airiel keluar makan sekali dengan kita.” Dia menawarkan aku untuk mempelawa Airiel, cepat-cepat aku pergi ke rumah Airiel dengan telekung sekali. Aduhai kenapalah aku ni ni sengal sangat, sepatutnya aku bukalah dulu. Airiel tidak banyak komen bersetuju sahaja dengan pelawaan aku. Namun dia meminta untuk membawa kenderaan sendiri.



Akim bawa kami makan di hotel. Airiel pula nampak keletihan dan tidak banyak cakap. Bila pulang semula, aku menyuarakan rasa tidak puas hati ku terhadap beban kerja Airiel.
            “Kenapa suruh Airiel buat dua kerja?”
            “Mana ada dua, kan kerja dia awak dah tolong buatkan, biarlah dia buat kerja lain.
            “Habis tu macam mana pulak kerja tempat mat despatch tu?”
“Dia pun dah ada bahagian dia.”
“ Kesianlah Airiel, letih sangat nampaknya dia tu.”
“Lelaki kena kerja kuat untuk maju, yang awak sibukkan Airiel ni kenapa? Suka kat Airiel ke?”
“Suka, dia baik.” Aku berterus terang dengan  Akim dan serta merta dia tekan brek kecemasan sampai terbelahak aku tercekik air liur sendiri. Nasib baik di belakang tidak ada kereta, kalau tidak sejarah pasti berulang. Tiba-tiba Akim jadi serius dan terus berdiam sehinggalah kami sampai.



Handphone tu jangan lupa charge dan on.”  Akim mengingatkan aku dengan nada yang tegas. Baru aku teringat semula tentang handphone itu. Sebaik sahaja memastikan aku sampai ke rumah barulah dia pulang semula. Maksudnya esok dia yang akan ambil aku untuk ke pejabat. Selepas selesai solat aku bergolek-golek di ruang tamu lantas mencapai handphone yang baru aku terima siang tadi. Aku tekan butang on, dan beberapa detik kemudian terpampang wajah dia sedang tersenyum, wajah yang sama menjadi wallpaper pada skrin telefonnya. Bergetar hati ku, sahlah hadiah ini dari Akim dan dia ini sengaja menguji keimanan ku dengan gambar-gambarnya.



Entah kenapa, aku rasa sampai lenguh tersenyum dan tersengih melihat wajahnya di skrin telefon. Rupa-rupanya bukan satu malah lima lagi gambar dia telah dimasukkan siap-siap dalam telefon dan kesemuanya gambar yang boleh membengkakkan bola mata ku, jadi aku ambil keputusan tidak sanggup hendak tengok sebab aku takut esok mata ku ketumbit.


6 comments: