Thursday, September 25, 2014

Bukan Hanya Kita



Bab 2





           



       MAK mundar mandir di luar bilik kecemasan, lelaki yang menjadi kawan pak usu pula hanya tunduk tidak bergerak macam kena sumpah dengan sang kelembai. Memang basah, peluhnya berjejeran meskipun dalam hawa yang tidak begitu panas. Aku juga cemas, apatah lagi bila tidak ada seorang doktorpun yang dapat memaklumkan keadaan pak usu.
                “Mak, kalau kita masuk tanya, dorang marah tak?”
                “Hang tanyalah?” Aku serba salah kerana ini sudah kali ke sepuluh aku bertanya kepada petugas di kaunter pendaftaran kecemasan. Dan sudah sepuluh kali jugalah dia menjawab ‘tunggu laporan dari doktor sebentar lagi.’ Warghhh berapa punya lama ‘sebentar’nya, kaki aku sudah terasa keras berdiri. Tempat duduk pula amat terhad kerana ramai sedang menunggu perkhabaran waris mereka.
                Kriukkkkk, terang dan jelas bunyi itu sampai ke telinga aku. Lelaki itu memanggungkan kepala, aku pandang wajah dia, dan dia pandang wajah aku.
                Kriukkkkk... sekali lagi dan kali ini lebih jelas lagi. Dia meletakkan telapak tangannya di perut. Aku tersenyum dan dia membalasnya dengan wajah yang tidak tersembunyi langsung kelesuannya.  Aku anggukkan kepala kepada dia dan dia membalasnya dengan perlahan. Cetok burung masih kukuh dibimbitnya, sedangkan dia berdiri bagaikan sengaja hendak mengukur tiang. Tahulah dia tinggi.
                Sekali lagi aku dengar perutnya berbunyi, kali ini lebih panjang lagi.
                “Kalau lapar, pergilah makan dulu.” Mak memberi cadangan maha bernas. Lelaki itu tenang memandang mak. Mereka macam sudah memang saling mengenali.
                “Jomlah makan sekali.” Mak geleng kepala. Aku pula sejak pagi tadi aku belum menjamah sebarang makanan. Biasanya aku akan bersarapan sekali harung dengan makan tengahari. Namun tadi mak begitu tergesa-gesa sampaikan aku langsung tidak sempat untuk menjamah nasi yang telah siap dihidangkan di bawah tudung saji.
   “Orked, pergilah makan. Nanti ‘kebelai’ tak makan, perut masuk angin lagi susah. Mana nak jaga pak usu hang, nak jaga hang.” Wajah mak nampak serius, aku anggukkan kepala mengiyakan kata-kata emak kerana aku memang sudah didatangi rasa loya kerana lapar.
   Aku malu hendak mempelawa kawan pak usu itu makan sekali. Jadi aku menonong sahaja meninggalkannya menuju ke kafeteria hospital.
   Urmm, sudah lewat petang begini, makanan banyak yang telah habis. Aku mengambil keputusan untuk minum petang sahaja mengalas perus.
   “Wan suruh saya temankan Orked.” Gedebuk aku rasa jantung aku jatuh tergolek, ‘terkejut badak’ aku bila tiba-tiba kena tegur dan dia duduk meletakkan makanannya bertentangan dengan aku. Aku tenung mamat ini. Muka dia yang bersih benar-benar nampak poyo. Wajahnya ketara dipenuhi tunggul-tunggul janggut dan jambang yang meliar. Barulah aku sedar, dia memiliki dagu terbelah yang tersembunyi di sebalik janggut tipisnya.
   Lelaki ini nampak serba salah bila aku memandang tepat kepadanya. Teragak-agak dia mahu menjamah minuman yang ada di hadapannya. Setelah terdiam sejenak akhirnya...
   “Orked tak makan ke?”
   “Mana tahu nama kita Orked?”
   Lelaki itu tersenyum memandang ku.
   Uncle dah lama kenal awak, sejak awak kecil lagi.”  Pulak dah!        
   “Nama encik siapa”
   “Panggil uncle Farief .” Alamak dia nak aku panggil dia uncle ke?
   Uncle?” Aku terlajak kata.
   “Kenapa, Orked nak panggil saya abang ke?” Gulp aku rasa macam hendak hantuk kepala ke meja. Boleh pula aku terkena dengan soalan dia.
   “Boleh Orked tahu umur uncle berapa tahun?” Dia senyum lantas menghela nafas. Tiba-tiba aku rasa sesak nafas bila mata jernihnya tepat memandang aku.
   Uncle dah 32 tahun, ada anak dua orang. Dua-dua pun lelaki.” Fuh! Putussslahhh harapan kuuu. Suami orang rupanya.
   “Ok.” Aku menjawab sepatah dan selepas itu aku terus berdiam. Menyesal pula aku tanya dia tentang umur tadi. Untung betul jadi lelaki ni, usia dah 32 tahun tapi nampak macam umur 24 tahun. Menyesal aku tercair tadi. Tapi hati ini memang degil kerana ia terus juga mencair.


UNCLE Farief makan dengan tertib, jari jemarinya yang panjang-panjang macam lady finggers itu nampak bersih dengan roma-roma halus di antara sendi jarinya. Cara dia makan buat aku rasa berdebar untuk yang entah berapa kalinya. Dia mengunyah, dia menyuap malah cara dia menelan kelihatan begitu maskulin di mata ku.
                Bang! Aku wajib kena tembak di dada sebab aku rasa pesona dan aura uncle Farief terlalu hebat sehingga aku tidak mampu menahan percikannya.
   “Jangan tengok uncle makan, Orked makanlah juga.” Buk! Aku rasa macam kena tumbuk di batang hidung. Kenapa dia boleh sedar aku mencuri pandang ke arahnya. Cepat-cepat aku makan dan... uhuk!! cepat-cepat juga aku tersedak dan tersembur! Berterabur masalavadai yang tidak hancur dikunyah ke meja.
   Alamak, malunya!
   “Orked!” Uncle Farief terus menghulurkan air dan aku menyambutnya lantas terus menyedut air dengan rakus. Mintak nyawa! Aku tersedak lagi sampai air keluar ikut hidung, aku terbatuk semahu-mahunya. Muka terasa pijar dan hidung aku pedih.
Malu kuasa dua!
Aku rasa sesuatu menepuk-nepuk lembut belakang badan ku. Uncle Farief nampak cemas melihat aku tersedak. Sumpah aku malu!, semua memandang ke arah kami. Aku nampak uncle Farief terangguk-angguk kepada orang yang melihat kami.

SELERA  makan aku jadi tumpul, rasa lapar aku juga hilang.
   “Makanlah, habiskan.” Aku gelengkan kepala. Taubat ‘lahom’ aku tidak mahu makan lagi. Malu dengan uncle Farief.
   “Maaf uncle.” Dia angguk kepala. Teragak-agak aku hendak memanggilnya uncle, rasanya memang tidak layak untuk aku panggil uncle walaupun aku berbeza 12 tahun darinya.
   Usai makan, (melihat uncle Farief makan sebenarnya), kami beredar dari kafeteria hospital.
   Orked pergi kat ibu dulu ye, uncle nak ke surau kejap.” Aku angguk kepala. Dia membimbit dua cetok burung terkukur di kiri dan kanannya. Langkahnya nampak kukuh dan berkarisma. Wah! agaknya dia kerja apalah ni, sekali pandang macam tentera pun ada. Aku menghela nafas panjang lalu berpaling dan beredar.
   Tiba-tiba aku teringat sesuatu,
   Uncle!” Lelaki itu menoleh.
   “Biar Orked pegang burung uncle.” Aku nampak dia tergamam dan memandang aku tepat-tepat. Aku angguk kepala...
   “Bagi Orked pegang burung uncle.!” Beberapa detik kemudian, dia menganggukkan kepala lalu tersenyum. Cetok burung terkukur bertukar tangan, aku membimbit dua ekor burung di kiri dan kanan ku.


MAK nampak sugul di luar bilik kecemasan. Sesekali aku lihat mak memicit hidung, aku mula cemas.
   “Kenapa pak usu mak?” Mak geleng kepala.
   “Pak usu siyes ke mak?” mak geleng lagi sambil memicit-micit pangkal batang hidungnya. Kacamata mak nampak kelabu terkena  jarinya. Tetapi mak buat tidak peduli. Aku semakin cemas.
   “Mak cakaplah, kenapa pak usu?” Aku mula rasa semacam dan hidung ku tiba-tiba pedih. Mak diam sahaja sambil menekur lantai.
   “Ya Allah, berilah kesabaran kepada hamba Mu ini.” Mak menadah tangan dan aku nampak muka mak merah. Aku peluk mak, aku dakap mak dan aku mula menangis teresak-esak. Daripada teresak-esak aku mula meningkatkan darjah tangisan ku bila mak juga memeluk ku. Akhirnya aku menangis semahu-mahunya di bahu mak.
   “Semoga roh arwah pak usu ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman.” Aku menadah tangan berdoa.
   Haihh kenapa doa macam tu?” Mak herdik aku.
   “Kan pak usu meninggal.”
   Huihhh... capoinya mulut, bila pulak pak usu hang meninggai?”
   “Kenapa ni Wan?” uncle Farief tiba-tiba muncul dengan wajah ‘jernih’nya. Lengan t’shirtnya ditarik sehingga ke siku dan aku tidak mampu melarikan pandangan darinya, lengannya yang kelihatan urat-urat yang menimbul. Ia benar-benar nampak pesonanya. Romanya nampak rapi dan walaupun dia tidak terlalu cerah, uncle Farief juga tidak gelap. Aku rasa banyak ciri-ciri maskulin yang menjadi penanda aras taste aku pada lelaki ini, ada pada uncle Farief.
   “Ni.” Mak serahkan sehelai kertas kepada uncle Farief. Uncle Farief menyambutnya dengan tenang.
   “Wan buat apa sampai kena macam ni.”
   “Kita nak cepat.”
   “Rempit lagilah tu.” Mak diam sambil hembuskan hingus ke sapu tangan. Uncle Farief pandang mak, dan entah kenapa aku rasa tidak ‘selesa’ dengan pandangan itu. Wait! Uncle panggil mak Wan? Haihhh belum pernah aku dengar siapa-siapa panggil mak dengan nama tu, biasanya orang panggil mak, Aini.


SEBELUM aku terlupa, nama mak memang klasik malah lebih klasik dari nama aku sendiri yang penuh ciri-ciri kemelayuan ini. Kalau nama aku Saidatul Orked pun sampai boleh ‘gempak’ satu sekolah, sekarang satu kolej apatah lagi nama mak yang macam hikayat cerita klasik. Nama mak aku Wan Kuntum Aini. Orang kampung memanggilnya cik Aini, kadang-kadang ada juga aku dengar orang memanggilnya cik Kuntum. Namun inilah pertama kali aku dengar orang panggil mak ‘Wan’.
   Uncle Farief membaca kertas yang diberikan oleh mak dengan teliti. Tidak lama kemudian dia menghela nafas panjang. 
   “Laju ke ibu bawa kereta tadi?” Soalan tu di ajukan kepada aku. Mak jeling, mesti mak hendak minta aku bagi jawapan selamat.
   “Urmm taklah laju sangat uncle, 160km/jam je. Uncle Farief nampak tersentak, sejurus kemudian dia meraup rambutnya.
   “Laju juga tu.” Dia menuturkannya perlahan. Mak terus tarik kertas yang dipegang oleh uncle Farief dan tindakan itu buat uncle Farief  nampak tergamam.
   “Wan! Bagi saya settlekan.”
   No need, i will pay by my self.” Fuh! mak dah speaking london, ini kes berat. Dengan selamba mak tinggalkan kami, mencicit aku ikut mak. Sempat juga aku menjeling uncle Farief, dia menghela nafas panjang dan dalam.
  
PAK USU terbaring lesu di katil. Mak melayan pak usu macam anak sendiri. Itu yang buat aku selalu cemburu kepada pak usu. Usia aku dengan pak usu berbeza sepuluh tahun, namun kami nampak macam adik beradik.
   “Yong dah lama sampai ke?” Mak angguk kepala.
   “Hang ni, dah tau ada kencin manis pasaipa dok gatai mikat tekukoq lagi. Sat ni kalu pengsan sensorang, mau haru biru.”
   “Bukan pergi sensorang pun, kan berkawan.”
   “Tu menjawab cakap orang tua.” Pak usu terdiam dan senyum. Bila mak naik suara, pak usu terus diam. Kami faham sangat tentang itu, biar mak ‘reda’ baru kami mula berhujah.
   “Farief kan ada.” Pak usu jawab sepatah.
   Uncle Farief yang call Orked.” Aku pula menjawab meneguhkan hujah pak usu.
   Uncle!!!” Mak dan pak usu menjerit serentak! Apa yang tak kenanya. Haih, mereka dua beradik ni macam-macamlah.  Sejurus kemudian pak usu tergeleng-geleng cuba mempertikaikan panggilan aku untuk uncle Farief.
   “Macam mana?” Tiba-tiba uncle Farief berdiri di samping aku. Mak dan pak usu tersenyum-senyum melihat kami berdekatan.
“Untunglah dia, dah jadi uncle.” Pak usu ketawa perlahan.
So what! Pak su ejek Orked ye.”
“Tak ejek, cuma usik je. Yelah untung dapat uncle muda... handsome macam tu.” Uncle Farief ketawa perlahan dan aku nampak halkumnya turun naik tatkala dia menelan liur. Jarak kami yang dekat menyebabkan aku merasai debar yang bertali arus. Mak pula selamba sahaja makan makanan hospital pak usu. Cis! Mak memang spoil sungguh!

3 comments: