Wednesday, September 24, 2014

Bukan Hanya Kita



Bab 1




           



               MAK... pak usu pitam, masuk hospital!. Aku memekik dari dalam sebaik sahaja talian telefon dimatikan. Kelepuk! kepala ku diketuk  dengan tangan mak...
   “Yang jerit tu ngapa? mak ada je kat belakang ni..” Aku segera menoleh, nah!.. terpampang muka mak sedang ‘menelinga’ perbualan aku di telefon. Mak ni selalu buat aku hendak sakit jantung. Kadang-kadang aku hairan kenapalah mak dengan pak usu berbeza macam langit dengan bumi? sikap mereka sangat berbeza. Mak seorang yang banyak cakap, kelam kabut macam ribut dan terburu-buru sedangkan pak usu seorang lelaki yang tenang, pendiam dan paling penting dia kacak. Itu kawan aku lah yang cakap... aku iyakan sahaja sebab aku rasa aku pun cantik sebab mewarisi kekacakan pak usu... (silalah perasan tahap tujuh petala langit ye Orked).
Aku (Saidatul Orked binti Megat Idrus), seorang anak yatim sejak usia aku dua tahun. Pedulikan tentang nama yang tidak bergelar pada awal nama ku. Abah dan mak memang tidak pernah akur tentang status tersebut. Aku hanya kenal abah melalui gambar. Abah super kacak! Setakat muka Tom Cruise memang tidak boleh lawan abah, tubuhnya sasa, tinggi dan cukup berkarisma. Sayangnya abah meninggal apabila pesawat udara yang dikendalinya mengalami masalah teknikal dan menjunam ke dalam sawah. Maknanya abah aku ialah tentera udara. Sejak abah meninggal, mak terus menunggalkan dirinya sehingga kini.
Memandangkan abah yang kacak, aku pula tidak mahu kalah dengan mak dan aku tetap inginkan lelaki kacak sebagai pendamping ku, tidak kaya pun tidak mengapa asalkan kacak dan romantik. Untuk mencapai tahap penanda aras ku yang agak tinggi tentang lelaki ini, sehingga usia ku masuk dua puluhan aku masih belum pernah mempunyai teman lelaki. Sumpah! Bukan sebab tiada yang memikat aku, tetapi aku yang tidak ada hati untuk terpikat.
  

MAK nampak kelam kabut, dia mandi seadanya lantas menukar baju hendak pergi ke hospital.
   Hang tak mau pi ke Orked?”
   “Orang kena pergi ke mak?”
   “Suka hanglah nak pi ke tak nak, mengkala jadi sesuatu kat pak usu hang, jangan sebai pulak.”
Haih, pekat sungguh loghat utara mak walaupun sudah lama meninggalkan kampung halaman. Pak usu merupakan adik bongsu mak, dia tinggal dengan kami sejak usianya 10 tahun, ramai yang sangka aku adik pak usu, tambahan lagi wajah kami juga seiras. Pak usu satu-satunya adik lelaki mak dari tiga beradik.

MAK segera menghidupkan enjin kereta waja kami, vroooooooooom... dia terus masuk gear dua, ‘tersedak’ kereta. Aku jadi kecut perut, mak kalau bawak kereta... sumpah aku tidak berani tidur.
   Mak tekan throttle  dan keluar dari simpang tanpa signal. Aku memang hendak menegur sikap tidak baik itu, tapi aku terpaksa ambil pendekatan berdiam sambil telan air liur berkali-kali. Meter naik dari angka 0 ke 110... kemudian 120... 130... 140... aku mula rasa waja kami bergegar. Mak terus pandang kehadapan penuh tumpuan sedangkan aku sempat menoleh kiri kanan jalan terpampang tanda 60km/jam.
   “Mak, tolonglah jangan laju lagi... orang takut ni”.
   “Diam Orked... pakai seat belt...” Mak bertempik bila aku kata aku takut. Aku segera memakai seat belt dengan perasaan kecut perut.
   “Ya Allah ya tuhan ku, panjangkanlah umur kami.” Aku tadah tangan sampai rasa tercekik air liur. Cukup menyakitkan bila menjeling meter kereta yang sudah senget ke kanan. Aku jeling mak, dia terus memandang jalan penuh penumpuan, aku rasa mak ada bakat  jadi pelumba drift.  Cara mak menukar gear, cara mak menekan clutch, cara mak mengawal imbangan throttle dan clutch memang lelaki pun tidak boleh pertikaikan. Cuma mak agak kalut, terutama kalau dia hendak cepat, habis semua skillnya berterabur dan segala undang-undang mak akan langgar.
   Nenongggg... nenongggg sebuah kereta polis mengekori kami dengan rapat. Aku menoleh, patutlah... polis tu guna kereta Inspira, kalau naik kancil makan asap waja kamilah jawabnya.
   “Sila ke tepi! Ke tepi! berhenti di bahu jalan” amaran diberi dengan menggunakan healer... aku mula rasa malu macam kena tempek dengan najis lembu, kalaulah kawan-kawan aku nampak aku kena kejar dek polis, mana aku hendak letak muka. Mak buat ‘derk’ aku pula yang serba salah.
   “Mak berhenti mak, polis nak tahan kita.” Aku menggoncang-gancang bahu mak.
   “Apa?” Mak tanya aku kembali.
   “Tu polis tu mak, tak nampak tu siap himpit kereta kita lagi.” Aku menjelaskan dan mak segera menoleh ketepi. Tiba-tiba mak tarik hand break dan menekan minyak rapat. Aduh kenapa minyak!... sepatutnya break. Mak betulkan  kakinya, dia tekan break pula. Kereta waja kami mengeluarkan bunyi seretan dan decit yang langsing. Mak tekan clutch dan pulas stereng hendak ketepi... tapi kereta waja kami ‘terseret’ sehingga melintang jalan. Bum! Inspira polis terbentur ke dalam parit!.
   Mak terus angkat kedua-dua tangan seolah-olah takut kena tembak. Muka mak berpeluh... setitis... dua titis aku nampak peluh dari dagu mak. Suasana jadi hening walaupun sebenarnya sudah hiruk pikuk dengan bunyi hon kereta. Aku mengabaikan semua aspek-aspek lain, kereta polis senget di dalam parit yang tidak berair. ‘Mati’lah kami, macam manalah mak boleh ‘tendang’ kereta polis sampai masuk parit?
Aku toleh ke belakang, rupanya ada sebuah lagi motorsikal polis trafik mengejar kami. Dia menghentikan motorsikalnya lalu turun dengan tergopoh gapah.
“Keluar dari kereta sekarang” polis itu datang dan mengetuk cermin kereta kami. Mak keluar sambil membetulkan cermin matanya dan mengangkat kedua-dua tangan.
“Saya tak salah encik... erkk datuk”
“Mana tak salahnya... awak merempit di laluan 60km/jam... itu awak kata tak salah?”
Seorang lagi polis juga menghampiri kami sambil membawa satu buku seakan-akan buku resit. Aku hanya mampu menyaksikan sahaja mak bakal disaman.
   “Adik saya sakit tok... saya hendak ke hospital..” Mak menjawab gugup sambil mengangkat tangan.
   “Sakit ke, nazak ke ini soal keselamatan? Kalau semua orang fikir macam awak habislah undang-undang negara ini kena langgar.” Polis itu tetap bernada tegas.
   “Turunkan tangan tu kami bukan hendak tembak puan.” Tiba-tiba seorang lagi polis yang terhincut-hincut keluar dari kereta yang masuk ke parit itu hampir kepada kami. Perlahan-lahan mak menurunkan tangan, dia sempat menjawab...
   “Manalah tahu tuan, sekarang ni baik polis... baik kongsi gelap semua pun hendak menembak sahaja”. Mak bersuara selamba sambil menurunkan tangan. Berani pulak mak... aku pula yang kecut perut. Aku sempat menjeling pegawai polis muda yang sedang menulis di atas kertas seperti resit itu...  pherghhhhh... hensem siot. Aku rasa macam sanggup disaman berulang kali asalkan dia yang saman.
   Dia memandang aku, aku pun merenung dia... empat mata bertemu... aku cair bagai gula-gula kapas masuk di dalam mulut. Dia tersenyum, dan aku rasa senyuman itu bagaikan kontena gula terbalik tepi jalan. Manisnya tahap boleh merencatkan kelancaran sistem kardiovaskular ku. Aku rasa dunia bagaikan berhenti sejenak.
   Sempat aku menjeling tag namanya, Danish ringkas sahaja tapi aku rasa cukup sedap disebut. Dia kenyit mata kepada ku, aku toleh ke belakang kalau-kalau ada orang lain... memang sah! kenyitan tu untuk aku. Dia kenyit lagi... lagi dan lagi... eh! biar betul! Rupanya abang polis ni ada kenan kenyit... gulp... aku telan air liur, nasib baik aku tidak sempat perasan dan tidak membalas kenyitan tersebut, kalau tidak mahu aku terpaksa bertapa dalam gua kerana malu.
   “Macam nilah, kira kita selesai je kes ni. Apa kata puan bayar sikit kami duit kopi?” Pegawai polis yang turun dari motorsikal polis trafik itu memberikan cadangan.
   “Baik jugak tu”, mak terus mencapai beg tangannya. Aku pula menentang sepenuh hati tindakan mak tersebut.
   “Mak tak payahlah bayar, biarlah dorang saman.”
   “Kau diamlah Orked, kalau selesai kan senang.” Mak keluarkan not seratus. Aku tengok pegawai polis trafik itu tersenyum lantas menyambut wang itu. Aku tergamam dengan kejadian yang tidak disangka itu.
   Tiba-tiba polis yang terkena kenan kenyit itu menolak baik-baik tangan mak, semua nampak tergamam.
   “Tak mengapalah puan, puan ambil surat saman ni dulu, dalam masa lima belas hari puan datang ke balai dan selesaikan saman ni. InsyaAllah, pihak PDRM akan kompaun atas kesalahan ini. Apa yang penting puan kena berhati-hati memandu sebab soal keselamatan ni bukan setakat melibatkan diri kita sahaja, malah semua pengguna jalan raya.” Mak angguk kepala , aku juga turut angguk kepala walaupun ralat kena saman. Sebaik sahaja memulakan pemanduan, polis itu memberikan isyarat ibu jari dan dia mula mengawal lalu lintas yang sibuk tiba-tiba akibat aksi drift mak.


KAMI bergegas ke bahagian kecemasan sebaik sahaja sampai di hospital. Aku terpandang seorang lelaki berbaju hijau dan memakai seluar celoreng sedang duduk di ruang menunggu. Tidak ramai pesakit pada hari tersebut, lelaki tersebut memegang cetok burung di kiri dan kanannya. Aku tahu salah satu dari cetok tersebut adalah milik pak usu. Cetok pak usu memang unik kerana ia berukir dengan kayu di bahagian pintunya corak awan larat dan dinding cetok tersebut dianyam kemas dengan buluh. Lelaki tersebut segera datang ke arah kami bila menyedari mak memasuki ruang menunggu. Kenal pulak dia pada mak, tetapi aku pasti dia tidak kenal aku kerana dia langsung tidak pandang aku sebaliknya fokusnya hanya kepada mak.
   “Dia ada di dalam,tadi dia pitam di kebun sawit” Lelaki itu menjelaskan. Aku lihat dia bagaikan serba salah, menelan air liur dengan halkum yang turun naik. Mak tenung muka dia... dia tenung muka mak, perang saraf ke ni, aku pula yang rasa panas.
   “Jai mana?” Mak bagaikan komandan bertanya anak buah...
   “Ada di dalam.” Lelaki itu kelihatan serba salah, namun tetap menjijit cetok burungnya. Kami menuju ke bilik tempat pak usu dirawat. Lelaki itu berjalan di hadapan, mak di tengah dan aku paling belakang. Kami berjalan laju-laju sebelum tiba-tiba ditahan oleh seorang jururawat. Lelaki itu segera berhenti mengejut. Mak terlanggar dia aku pula terlanggar mak!
   Opss! Aku rasa tubuh ku bagaikan melayang dan aku cuba bertahan secara spontan dengan kedua belah tangan.   Ting! Aku rasa sesuatu menahan aku dari terus ter’cium’ lantai di susur gajah hospital ini!. Tubuh aku ditarik dengan kasar dan aku terbentur ke dadanya! Oh my! aku terhidu bau dia. Busuk!... masam! tengik semua ada, entah hutan mana dia masuk.
Dia pegang bahu aku, rasanya tidak sengaja kot lalu perlahan-lahan menolak aku supaya lebih stabil berdiri. Walaupun busuk aku tetap merasai sedikit debaran. Dia renung aku dan aku juga memandang dia yang agak tinggi. Bukan agak tinggi tetapi memang tinggi.

3 comments: