Sunday, September 28, 2014

Bukan Hanya Kita



Bab 5




           






       DIA berlari-lari anak  mengejar gadis yang sedang gigih mengejar ETS itu. Lagak gadis itu bagaikan atlit larian lompat pagar 110 meter. Begitu terasa kudratnya pada usia mencecah 40 tahun seakan terhakis melawan arus masa.
   “Sudahlah tu, jangan kejar lagi.” Lelaki itu hanya mampu melihat wanita itu kepenatan berlari sambil membawa beg milik anaknya. Dia tercungap-cungap dengan peluh yang mula membasahi wajahnya.
   Huh cair mekap aku.” Dia bergumam sendiri. Lelaki itu menghampirinya lalu terus mengambil beg yang kelihatan amat berat itu dari tangannya.
   “Huh berat jugak, dia bawak apa ni.”
   “Bawak pahala.” Wanita itu menjawab selamba, lantas lelaki itu tersenyum meleret. Beg beroda itu diseret dengan selamba.
   “Nak ke mana tu?”
   “Hantar beglah.” Wanita itu menggarukan lengannya yang tidak gatal.
   “Nak hantar ke mana?”
   “Ke Kolejlah.” Wanita itu membeliakkan mata.
   “Awak tahu ke alamatnya.”
   “Wan kan ada... kita pergi sekalilah.” Wanita itu segera menghela nafas panjang. Beg tersebut terus diseret ke kereta lelaki itu dan booth kereta segera dibuka.
   “Kita nak pergi naik kereta ni ke?” Lelaki itu mengangguk sambil tersenyum.
   “Habis kereta saya?”
   “Tinggallah dulu, nanti Jai datang ambil.” Wanita itu nampak serba salah, namun akhirnya menghela nafas panjang.


SAYA rindu.” Wan Aini hanya berdiam. Farief menjeling ke sebelah, ketara wanita itu langsung tidak mempedulikannya malah matanya tunak memandang ke hadapan. Dia menelan air liur cuba menenangkan diri sendiri. Berhadapan dengan  wanita bernama Wan Aini itu bukan sesuatu yang mudah. Wanita itu amat sukar diduga dan wanita itu juga amat sukar ditelah perilakunya.
   “Wan, kita kahwin ye.” Wanita itu diam lagi. Farief tenang memandu, namun hatinya tetap berdebar menunggu reaksi wanita itu.
   Ponnnnnnnnnnnnnnnn...! Sebuah lori yang sarat dengan muatan dipandu laju dan cuba memotong kenderaan di hadapannya. Namun belum sempat lori tersebut memotong, ada sebuah kereta Myvi sedang bergerak laju juga dari arah bertentangan. Farief terpaksa bertindak mengejut, stereng CRV terpaksa dihalakan ke tepi, di bahu jalan bagi memberi laluan kepada lori tersebut.
   Brek mengejut dan lencongan arah yang amat drastik menyebabkan wanita ditempat duduk penunpang itu gagal mengawal diri. Dia terdorong ke hadapan lalu mukanya terjerumus ke papan pemuka kereta sebelum kembali terduduk dan kemudiannya terbentur pula ke tepi di bahagian pintu kereta.
   “Auwww!!!”
   “Wan, awak ok?” Ketara kebimbangan di wajah Farief. Wan Aini hanya menggangguk-anggukkan kepala.
   “Itulah, selalu sangat tak nak pakai seat belt.”
   “Tak payah nak bagi ceramah JPJlah kat sini.” Farief  menghela nafas panjang lalu menghentikan kereta ditempat yang lebih selamat.
   “Sakit lagi, sini saya tengok.”
   “Tak payahlah, sikit je.”
   “Sinilah saya tengok, tak de sikitnya. Bukan main tonyoh lagi Wan cium dashboard tu tadi.” Wan Aini menghalakan pandangannya ke luar, enggan membenarkan Farief mentelah wajahnya  terasa berdenyut-denyut.
   “Bagilah saya tengok.”
   “Tak payahlah, sikit je kot.” Farief tidak berpuas hati lalu menarik dagu wanita itu menghala ke arahnya.
   “Wan, hidung awak berdarah!” Wan Aini terus berpaling ke arah lain.
   “Wan, pandang saya...” Wan Aini cepat-cepat mencapai tisu basah yang sememangnya tersedia dalam kereta Farief lalu mengelap hidungnya sendiri. Dia tetap memalingkan wajahnya agar tidak menjadi mangsa tatapan mata Farief.
   “Wan!” Farief menarik dagu wanita itu.
   “Jangan sentuh saya boleh tak?”
   “Saya memang nak sentuh awak, nak sentuh jasad awak, nak sentuh hati awak. Tapi awak tak pernah bagi saya peluang.”
   “Apa yang hang merepek ni.”
   “Wan... jangan kasar sangat pada saya.”
   “Tahupun kasaq, lagi hang merepek  cheq sumbat mulut tu dengan tisu basah ni.”
   “Wan nak saya mati tercekik tisu?”
   “Tisu ja pun, bukan getah sekerap. Kunyah pilah, hancoq teruih telan.” Farief tersenyum, lantas menghela nafas panjang.
   “Saya rindu awak yang ini, awak yang selalu buat saya rasa gembira.”
   Huh cemuih aih! Muka hensem, gaya macho tapi dalam hati ada bunga teloq.”
   Hensem pun kalau awak tak terpikat, tak guna jugak kak oiii.” Farief segera meneruskan perjalanannya sementara Wan Aini leka mengelap hidungnya yang berdarah. Biarpun pendarahan telah berhenti, namun Wan Aini dapat merasakan hidungnya seakan mula membengkak.


FARIEF memberhentikan keretanya di hadapan Seven Eleven, lantas keluar dan membeli sesuatu. Wan Aini hanya menunggu di dalam kereta. Tidak lama kemudia dia kembali dengan sedikit barangan yang di isi di dalam plastik.
   “Apa ni?” Wan Aini segera menepis tangan Farief yang cuba meletakkan sesuatu di bahagian hidungnya.
   Syhhh...” Farief merapati wanita itu lantas melekapkan perlahan ais  yang dibalut dengan sehelai satu tangan. Wan Aini menolak perlahan tangan lelaki itu dan memalingkan wajahnya ke arah lain.
   “Wan, bagi saya peluang please.”
   “Saya boleh buat sendiri, dan tolong panggil saya kakak atau makcik, saya tua dari awak.” Wan Aini segera mengambil ais tersebut dari tangan Farief. Farief menghela nafas panjang dan kembali memandu ke kolej tempat Orked belajar.


SUASANA cukup dingin, seringkali perbualan yang dimulakan oleh Farief langsung tidak dijawab oleh Wan Aini. Ternyata lelaki itu masih bijak meletakkan dirinya di situasi yang sewajarnya. Dia membiarkan Wan Aini melayani perasaannya tanpa sebarang gangguan.
Kau mekar dihati ku
Umpama sekuntum bunga
Dipadang pasir
Ku adalah musafir dahaga
Seteguk...kehausan cinta mu
Di dataran..kering kontang
Tanpa ada penghuni asing
Namun kau bunga ku
Tetap mekar dijambangan...
Cukup perlahan Farief melagukannya, namun ia cukup untuk sampai ke telinga Wan Aini. Wanita itu tetap berdiam dan terus berdiam.

5 comments:

  1. Hmmmm....farief2... frust la Orked...

    ReplyDelete
  2. Terjawab sudah.. abg hensem tu mk :)
    X pe abg Danish ad utk Orked..
    Sambung lg ye..

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. bunga padang pasir ~ Sofea (retro kak...kihkihkihkih)

      Delete