Saturday, September 27, 2014

Bukan Hanya kita



Bab 3








       AKU temankan mak pergi ke balai polis jabatan trafik. Muka mak macam tapai pulut salah masuk ragi, masam dan cemberut. Aku malas melayan mak kalau dia mula buat muka begitu, buat kena tengking percuma sahaja.
   Rupa-rupanya saman inilah yang buat mak menangis di hospital tempoh hari. Melampau betul pegawai polis itu. Mak dikenakan kompaun untuk kesalahan memandu secara merbahaya, memandu melebihi had laju dan melanggar peraturan lalu lintas Double Line. Jumlah kompaun yang dikenakan RM900.00 dan kesemuanya tanpa diskaun!... Yess! aku juga hendak menangis berjemaah dengan mak. Makan bubur nasilah kami bulan ini. Gaji mak baru rm1300.00 sahaja, ansuran rumah sahaja sudah rm430.00, belum lagi bil-bil yang lain.


WAJAH mak memang muram. Kasihan pula aku melihatnya, tambahan pula aku perasan beberapa kali mak menggosok dan mengepit hidung sendiri. Kalau mak susah hati dia akan kurang bercakap dan suka memicit hidung.
   Dengan longlai mak menyerahkan warkah samannya kepada pegawai yang bertugas.
   “Tak boleh kurang ke encik.”
   “Tak boleh puan, semua ni kesalahan yang tak boleh diberikan diskaun.”
   “Saya tak cukup duit nak bayar semua ni.”
   “Macam ni saya cadangkan puan bayar dahulu satu saman dalam tempoh 15 hari dan selebihnya puan bayar hujung bulan nanti.” Mak menghela nafas panjang lalu mengeluarkan walletnya.
   “Orang nilah yang hentam kereta peronda kita hari tu, tau pula serah diri. Ingatkan samseng sangat.”
   Aku mendengar suara bercakap-cakap di bahagian dalam kaunter tersebut. Aku mengintai, hendak sangat aku melihat pemilik suara yang kurang ajar itu.  Wajah mak nampak berubah, aku tahu mak tersinggung.
   Mereka mentertawakan mak bila mak mengeluarkan duit syiling bagi mencukupkan jumlah rm300. Aku rasa jengkel, tidak cukup rm5 sahajapun, bukannya teruk sangatpun kalau guna duit syiling.
   “Tak cukup duitlah tu sampai kena ‘pecah tabung’, kau tak nak bayarkan ke Danish? anak dia lawa tau.” Aku dengar suara ketawa menyindir dari dalam.      
  Aku mula hangin satu badan bila mak aku seolah-olah dipermain-mainkan.
   “Mak saya bayar guna duit sendiri, bukan duit korang!” Semua memandang ke arah kami, tiba-tiba sahaja kami dua beranak menjadi tumpuan. Aku tinggikan suara nyaring ku kepada petugas kaunter trafik. Aku tahu mereka tergamam, dan mata aku sempat menyambar wajah polis yang ada ‘sawan kenyit’ hari itu, wah hilang pula sawannya!.
   “Orked, cubalah bawak bersabar sikit.” Mak cuba menenangkan aku yang semakin naik suhu ini.
   “Maaf puan, mereka bergurau tu.” Pegawai polis yang bernama Danish itu cuba menenangkan keadaan.
   “Danish Alfian, masuk pejabat saya sekejap.”          “Baik tuan!” Semua tiba-tiba terdiam bila ada pegawai tinggi dalam kalangan mereka bersuara. Aku jeling juga kalau-kalau ternampak rupa pegawai itu, namun hanya suaranya sahaja yang kedengaran.


“MAAF puan, tiba-tiba server down, kami tak dapat memproses bayaran saman puan.”  Mak sudah terbeliak mata, jarak kaunter trafik dengan tempat tinggal kami bukannya dekat. Takkan mak kena berulang-alik semata-mata untuk saman ini.
   “Rumah saya jauh encik, boleh saya tunggu sampai sistem elok semula.”
   “Terpulanglah puan, namun kami sendiri tidak pasti sampai pukul berapa baru sistem pulih semula.” Mak tarik nafas panjang, aku tahu mak susah hati. Susah hati kerana duit melayang dan susah hati kerana terpaksa buang masa di sini.
Kami duduk di kerusi bahagian luar bangunan balai polis ini. Pagi yang semakin menipis menyebabkan suhu panas semakin menyengat. Aku pula mula rasa lapar kerana masih belum menjamah sebarang makanan. Beberapa kali mak pergi bertanya sama ada sistem telah pulih atau belum dan jawapannya tetap mendukacitakan.
   Kasihan aku lihat mak yang sudah berpeluh-peluh di tempat panas. Cekal sungguh dia bertahan semata-mata untuk membayar saman. Aku jeling jam, waktu sudah mencecah jam 12.00 tengahari. Patutlah aku lapar, sudah beberapa kali aku lihat mak memicit hidung. Tabiat mak jika dia susah hati ialah gemar memicit hidung.


“ORKED!” Aku segera menoleh. Grrr... aku hampir jatuh berdusyum. Bukan jatuh tangga, tapi jatuh cinta!.
   “Orked buat apa di sini?” Aku tergamam dan terkesima. Suara aku terasa bagaikan tersekat di epiglotis sehingga ia langsung tidak mahu berfungsi secara sewajarnya.
   “Orked... kenapa ni?” Ya Allah lunaknya suara dia... berdusyum aku jatuh berguling-guling!
Jatuh cinta lagiiii...
Lagiii lagi ku jatuh cinta... harus bagai mana?
Lelaki itu, ya lelaki yang cukup maskulin dalam uniformnya yang berwarna biru gelap. Dia juga bertopi biru, dengan butang baju berwarna emas dan aku sempat menjeling  bintang-bintang di bahunya. Satu... dua... ya hanya dua! Maknanya dia seorang inspektor polis!
Mak! Orked suka dia mak... aku menjerit di dalam hati dan pada masa yang sama aku masih mampu mengukir senyum untuk dia.
   Uncle Farief menghampiri ku sambil menyeluk sebelah tangannya dalam saku seluar.
   “Orked datang dengan siapa? Dah makan?” Haila uncle Farief how sweet! Macam ini aku boleh kena potong kaki.
   “Orang datang dengan mak, bayar saman.”
   “Kan server down, macam mana nak bayar.”
   “Mak kata nak tunggu, kalau balik pun nanti kena datang lagi.”
   “Mana mak?” Aku tunjukkan mak yang sedang menunggu di luar, berdekatan dengan kaunter bayaran saman.
   “Panas tu, panggil mak masuk.”
   “Dah panggil banyak kali uncle, tapi mak tak nak orang potong que dia.” Uncle Farief nampak tidak puas hati, dia terus keluar mendapatkan mak. Aku ikut dia dari belakang.
   “Wan, masuk dulu. Panas ni.” Mak diam sahaja buat muka selamba. Ramai mula memandang ke arah kami dan aku lihat uncle Farief mula serba salah. Mak peluk tubuh seolah-olah uncle Farief adalah makhluk halimunan di hadapannya. Sikit pun mak tidak peduli.
   “Orked, panggil mak masuk terus office uncle.” Gulp! Aku tersentak dengan kata-kata berbaur arahan itu. Aku pujuk mak, mak cukup degil dia tetap hendak berbaris juga menunggu giliran. Aku cuak dengan sikap mak, apatah lagi apabila melihat uncle Farief melangkah pergi meninggalkan kami.


MELIHAT kedegilan mak dan ketegasan uncle Farief, aku pula rasa lain macam. Akal aku ligat berputar...
   “Arghhh....”
   “Orked!”
   “Orked!” suara mak dan suara uncle Farief bertalu-talu menerjah gegendang telinga ku. Dengan rasa malu yang terpaksa aku korbankan, aku merebahkan diri di siar kaki balai polis ini. Aku tutup mata rapat-rapat sambil berdoa moga-moga bukan kumpulan lelaki India yang sama-sama berbaris dengan mak yang mengangkat aku. Demi mak, aku berpura-pura pengsan.
   “Orked...! Orked!” Ya Allah lunaknya suara, aku dilanda debar menggila tatkala tangan panasnya menampar-nampar lembut pipi ku dan pada masa yang sama dia merangkul aku sehingga aku separa duduk.
   “Orked! Kenapa ni nak, tu lah mak dah suruh makan dulu baru pi, ni lah kalau degil.” Suara mak begitu cemas, kasihan pula aku mendengarnya. Namun aku tetap bertahan dalam lakonan yang aku rasa cukup mantap.
   Euwwww.... aku rasa tubuh ku dicempung dan di angkat. Aku berada di atas lengan gagah uncle Farief... kalaulah aku bukan kerana sedang berlakon pengsan, harus aku rangkul leher abang inspektor yang super kacak dengan uniform biru ini.
   “Kenapa ni tuan?”
   “Danish, masuk bilik saya bawa first aid ye”
   “Baik tuan!” Aku dicempung kemas dan diletakkan di atas sofa.


AKU membuka mata perlahan-lahan. Tiga individu berada di hadapan aku dan salah seorang daripadanya ialah mambang biru yang buat jiwa aku rasa terbang di angin lalu. Muka mak ketat, hidung mak merah dan aku melihat genangan air mata ditubir mata mak. Sumpah! Aku rasa bersalah, tapi siapa suruh mak degil sangat?. Kalau aku tidak buat begini, harus sampai sekarang mak tekun berbaris.
   “Mak dah bayar saman?” inilah soalan pertama aku. Aku nampak mak tersentak dengan soalan aku.
                “Tak payah bayar, bagi slip pada uncle.”  Uncle Farief meminta slip saman dari mak, namun mak buat muka selamba

7 comments:

  1. Bestttt2... mintak sambung lg...hihihi

    ReplyDelete
  2. tq Mona, kak Ayu...tgk ramai baca tp silent reader..huhuu

    ReplyDelete
  3. Kak min pon silent reader.. tp citer ni best.. x blh nj silent.. ;) Teruskn ye ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak Aminah...syg akk ketat2..tq baby Mio yg masih misteri hingga kini, terima kasih kak zarinah CUTE..lebiu semua

      Delete